Balladyna jako tragedia o w豉dzy, etyce i ludzkiej naturze

Czytaj帷 Balladyn nie spos鏏 – po pierwsze – unikn望 por闚nania do szekspirowskiego Makbeta, a po drugie – oprze si wyra瞠niu, i jest to dramat o w豉dzy i jej wielkiej sile. O czym traktuje utw鏎? Dwie siostry – Alina i Balladyna – uczestniczy造 w turnieju zorganizowanym przez Kirkora, w豉dc na zamku. By to turniej w zbieraniu malin, za nagrod by這 ma鹵e雟two z Kirkorem. Co by這 dalej? Alina o... wi璚ej



W徠ek ba郾iowy w Balladynie

Ba填 -
Jest to utw鏎 zawieraj帷y tre軼i fantastyczne, magiczne, cudowne. Wyra瘸 wiar w wieczne i niezmienne prawa moralne oraz w ka盥orazowe zwyci瘰two dobra nad z貫m.
W徠ek ba郾iowy w Balladynie reprezentuje ca豉 rzesza magicznych i fantastycznych stworze i wydarze, kt鏎e w utworze zamie軼i S這wacki. Jest to g堯wnie Goplana, nimfa zamieszkuj帷e jezioro Gop這, wr騜ka, t瘰kni帷a za ludzkimi nami皻no軼iami i trosk... wi璚ej



安iat rzeczywisty i 鈍iat fantastyczny w utworze

Oba 鈍iaty, rzeczywisty i ba郾iowy, S這wacki misternie ze sob spl鏒 i po陰czy w taki spos鏏, 瞠 si ze sob przenika造, a jeden wp造wa na drugi.

安iat rzeczywisty reprezentowali ludzi, 鄉iertelnicy: wdowa, Balladyna, Alina, Kirkor, Grabiec, Pustelnik, Kostryn. Pos逝giwali si oni zwyk造m, prostym, bezpo鈔ednim j瞛ykiem, staraj帷 si d捫y do osi庵ni璚ia szcz窷cia. S這wacki stara si przedstawi ich jak najbardziej realistycznie, opisuj... wi璚ej



Nawi您ania w Balladynie (Szekspir, Biblia)

Nawi您ania do Szekspira w Balladynie
S這wacki, tak jak wi瘯szo嗆 romantyk闚, by pod silnym wp造wem Szekspira i jego dramatopisarstwa. Na powstanie Balladyny wyra幡ie wp造n掖 za jeden z utwor闚 Szekspira – Makbet. Szekspirowski bohater r闚nie d捫帷 do w豉dzy nie waha si i zabija, a by ukry sw zbrodni i utrzyma w豉dz zmuszony by zabija dalej. W ko鎍u zgin掖 zniszczony sw niszcz帷 膨dz w豉dzy i panowan... wi璚ej



Ironiczny obraz historii w Balladynie

S這wacki z Balladyny uczyni r闚nie ironiczny obraz historii. Po pierwsze, nie waha si wykpi prac historyk闚, kt鏎zy w bardzo „uczony” spos鏏 starali si t逝maczy histori i dzieje narodu. W Epilogu do dramatu pojawi豉 si m.in. aluzja do Joachima Lelewela, za S這wacki zawar jego karykatur na przyk豉d w s這wach o
„uczonych bredniach o okrutnej Balladynie”.
Pokaza te, jak bardzo ten uczony pl帷ze ... wi璚ej



W徠ek polityczny Balladyny

Opiera si na problematyce w豉dzy oraz na ukazaniu antyfeudalnych tendencji. Tworz go natomiast d捫enie Popiela III, Balladyny oraz jej kochanka – Kostryna, do w豉dzy. Nami皻no嗆, jak budzi w bohaterach 膨dza w豉dzy i panowania, jest zasadniczym tematem dramatu, kt鏎ej autor podporz康kowa inne w徠ki poboczne.

Wa積ym symbolem, kt鏎y S這wacki umie軼i w dramacie, by豉 z這ta korona Lechit闚, przedmiot magiczny i bardz... wi璚ej



Groteska w Balladynie

S這wacki w dwu swych dzie豉ch – w Balladynie oraz w 好ie srebrnym Salomei zastosowa zabieg groteski.

Balladyna ma wymiar groteski m.in. poprzez zastosowanie groteskowych fantazji, wzorowanych na szekspirowskim 好ie nocy letniej oraz na Burzy. Elementy groteski pojawiaj si zw豉szcza w scenach fantastycznych. Wiele spo鈔鏚 powik豉 i tragedii, kt鏎e S這wacki ukaza w dramacie, wynikaj z zachowania Goplany, niestosownego uczucia... wi璚ej



Balladyna dramatem nami皻no軼i i zbrodni

Wszyscy znawcy tw鏎czo軼i S這wackiego podkre郵aj zgodnie, i Balladyna jest dramatem nami皻no軼i i zbrodni. C鏎ka ubogiej wdowy, Balladyna – rywalizowa豉 o r瘯 mo積ego ksi璚ia – Kirkora ze swa siostr, kt鏎ej nie zawaha豉 si nawet zabi. I to nami皻no嗆 i 膨dza w豉dzy doprowadzi豉 j do kolejnych zbrodni – zgin掖 m捫, kochanek, wsp鏊nik, matka. Tragicznym losem kierowa豉 kapry郾a Goplana – rusa趾a. I cho Ba... wi璚ej



Interpretacja zako鎍zenia

Balladyna na ko鎍u tragedii ginie – i to od uderzenia pioruna, kt鏎y zrzuca na ni sam B鏬. Jest to wyraz wiary autora w sprawiedliwo嗆, kt鏎a winna zawsze zatriumfowa. S這wacki zdaje si te wyra瘸 tu wiar w s逝szno嗆 i sprawiedliwo嗆 bo篡ch sad闚.

Zako鎍zenie to zawiera jednak pewien paradoks – Balladyna po raz pierwszy zachowuje si uczciwie, wydaj帷 sprawiedliwy wyrok, si造 wy窺ze za wykonuj go na n... wi璚ej



Artyzm Balladyny

Opiera si na kilku elementach, a w鈔鏚 nich wyr騜ni mo積a:

- Nawi您anie do formy dramatu szekspirowskiego;
- Bogactwo postaci, w徠k闚, 鈔odk闚 wyrazu, ale mimo to dominuj帷a w utworze przejrzysto嗆 i jasno嗆, zwarta i zamkni皻a kompozycja;
- Zastosowanie kontrastowych postaci i scen;
- Zastosowanie w utworze tragizmu, komizmu, groteski, humoru, parodii, satyry, liryzmu;
- Obfito嗆 w徠k闚 i motyw闚 zaczerpni皻ych z przyrody;
- Powi您anie realno... wi璚ej